You are currently viewing Ti-e frica sa zbori cu avionul? 7 trucuri cu ajutorul carora vei scapa de fobie
fobie

Ti-e frica sa zbori cu avionul? 7 trucuri cu ajutorul carora vei scapa de fobie

Frica de avion este poate una dintre cele mai intalnite fobii. Desi la prima vedere, ea poate parea neimportanta, aceasta fobie devine demna de luat in seama atunci cand iti afecteaza calitatea vietii sau dezvoltarea personala si profesionala.

Fie ca vrei sa mergi intr-o vacanta, asa cum fac mai toate modelele de videochat, fie esti nevoita sa calatoresti in interes profesional, frica de zbor te poate impiedica sa-ti atingi obiectivele. Si daca totusi nu ai de ales si urci in avion, iti va transforma sejurul intr-un cosmar. Caci, de cele mai multe ori, nu destinatia conteaza, ci calatoria! Asa ca e important sa scapi de fobie si sa te poti bucura inclusiv de zborul cu avionul.

fobie

Anxietatea nu cunoaste varsta, sex sau profesie, astfel ca frica de zbor te poate ”vizita” oricand. Dar asta nu inseamna ca trebuie si sa te limiteze!

7 trucuri cu ajutorul carora sa scapi de fobie

1. Desensibilizeaza-te treptat – incepe cu pasi mici! Expunerea treptata te va ajuta sa iti depasesti frica de avion si sa zbori cu placere. Porneste cu pasi mici si nu forta nota. Poti incepe prin tehnici de vizualizare: iti poti imagina mental calatoria cu avionul, parcurgand mental drumul pas cu pas: mergi la aeroport, treci de check-in, te urci in avion, te pregatesti de decolare, vizualizezi zborul, aterizarea si iesirea din aeroport. Repeta procedeul pana cand nu mai simti o stare de anxietate foarte puternica. Apoi viziteaza aeroportul si exploreaza emotiile pe care le resimti pe parcursul vizitei.

2. Constientizeaza motivele fricii – identifica factorii care iti declanseaza frica de zbor, caci astfel iti va fi mai usor sa te pregatesti si sa poti gestiona reactiile anxiolitice. Constientizarea lucrurilor care iti pot declansa aceasta fobie poate duce la depasirea ei.

3. Incearca sa te relaxezi! Pune aceasta tehnica in practica inca dinainte de a ajunge, propriu-zis, in avion sau in aeroport. Seteaza-te in asa fel incat sa te gandesti in note pozitive la calatorie si concentreaza-ti atentia pe motivul pentru care trebuie sa te deplasezi. Mai mult decat atat, ori de cate ori apare un gand negativ, lasa-l sa treaca fara a-i acorda prea mare atentie sau a-l eticheta ca fiind ”rau”. Pe parcursul calatoriei, incearca sa te relaxezi ascultand muzica preferata, citind o carte sau mancand ceva ce-ti face placere!

4. Concentreaza-ti atentia pe aspectele pozitive ale calatoriei si la coborare ofera-ti o recompensa! Atat inainte, cat si pe parcursul calatoriei, gandeste-te la obiectivele pe care doresti sa le indeplinesti. Concentreaza-ti atentia asupra locurilor noi pe care le vei descoperi si asupra experientelor posibile de care vei putea sa te bucuri. La coborare, premiaza-te cu ceva care sa te bucure: ceva bun de mancat, o cafea buna sau orice altceva prin care sa marchezi reusita unui ”zbor bun” si linistit.

5. Asculta muzica sau citeste o carte – ”evadeaza” din avion cu ajutorul muzicii sau a unei carti! Indiferent ca este un roman de dragoste, o carte de dezvoltare personala sau un roman politist – lectura te va ajuta cu siguranta sa-ti abati atentia de la gandurile negative care te-ar putea ”vizita” pe parcursul calatoriei cu avionul.

6. Evita ”contaminarea” cu informatii negative legate despre avioane sau zboruri – inainte de orice, trebuie sa stii ca avionul este cel mai sigur mijloc de transport inventat pana in prezent de om. Zilnic, zeci de mii de avione survoleaza Pamantul si 99,99999% dintre acestea ajung la destinatie fara niciun incident.

7. Respira corect! Desi pare un lucru banal, nu toti stim sa respiram corect si nu toti o facem corect. Hiperventilatia iti influenteaza starea si iti provoaca senzatii corporale care iti pot accentua starea de anxietate, iar creierul nu se mai oxigeneaza corespunzator, ceea ce conduce la aparitia senzatiei de lesin.

Astfel, pentru a evita hiperventilatia, respira din diafragma si vei ajunge sa controlezi mult mai bine senzatiile corporale. Daca stai in picioare si vei exersa respiratia abdominala, vei permite organelor sa functioneze mai bine. Inima va pompa mai eficient sangele, vasele nu se vor mai dilata sau contracta exagerat si te vei bucura si de o digestie mai buna.

Frica de zbor – ce mister ascunde aceasta fobie si de ce apare?

Anxietatea anticipatorie este cea care sta la baza fricii de zbor si se hraneste cu ganduri irationale si catrastofale. Iata ce alte ganduri mai pot sta in spatele fricii de zbor:

1. Frica de moarte – este unul dintre factorii care declanseaza starile de anxietate aferente acestei fobii. Faptul ca te afli la peste 10.000 de metri deasupra solului te va face sa-ti imaginezi tot felul de scenarii catastrofale si sa simti ca moartea este iminenta, in cazul unor afectiuni ale aparatului de zbor;

2. Pierderea controlului – este un factor declansator mai ales pentru persoanele carora le place mereu sa fie in control si sa aiba ultimul cuvant de spus. Faptul ca nu au acces in cabina pilotilor si trebuie sa lase totul in mainile altcuiva genereaza senzatii si emotii fizice extrem de puternice;

3. Claustrofobia – spatiul limitat din interiorul aeronavelor, mai ales in cazul celor din categoria low-cost, este foarte limitat. Astfel, spatiul intim iti este invadat de persoane alaturi de care va trebui sa zbori si cu care nu ai nimic in comun, iar acest lucru iti provoaca disconfort. Insa poti sa te relaxezi si sa incerci sa cunosti omul de langa tine si poate te vei bucura nu doar de o calatorie reusita, ci si de un nou prieten, alaturi de care sa descoperi lucruri noi!

Identifica motivul din spatele fricii de zbor si acorda-ti sansa de a te bucura de calatorii frumoase si linistite. Odata constientizata frica adevarata, vei putea lucra cu ea si vei reusi sa o depasesti!

Citeste si: Tehnici de meditatie mindfulness pentru incepatori care iti vor schimba viata

Leave a Reply